Impassé
Jan van Til
Waar zou de belangstelling
van verreweg de meeste IT-ers eerst en vooral naar
uit gaan? Waar zou m.a.w. hun hart liggen, waar zou hun hart sneller van gaan
kloppen? Waarop ligt vrijwel alle nadruk in moderne IT-opleidingen?
Waar zou de belangstelling
van verreweg de meeste business mensen eerst en vooral naar uit gaan? Waar zou
m.a.w. hun hart liggen, waar zou hun hart sneller van kloppen? Waarop ligt
vrijwel alle nadruk in Business georiënteerde opleidingen?
Daartussen ligt een mistig
grijs, een welhaast braakliggend terrein dat alsmaar luider roept, ja zelfs
schreeuwt om serieuze, zakelijke invulling.
Een invulling waar IT niet
mee komt – zo vrees ik. IT ziet de essentie van het terrein niet of nauwelijks.
Dat terrein heeft haar hart ook niet. Wel beweert IT luidkeels dat men op dat
terrein allang reuze actief is – om de klant te kunnen bieden wat hij/zij echt
nodig heeft.
Een invulling waar, zo vrees
ik, ook business niet mee komt. De business ondervindt dagelijks de ellende van
dat braakliggende terrein. Maar ze mist het inzicht dat IT hier, naar haar
aard, ook niet werkelijk kàn helpen en houdt
hardnekkig vol dat IT het maar moet oplossen: zij hebben er verstand van!
Vrijwel iedereen voelt dat
braakliggende terrein en ziet de-andere-kant staan. Velen hebben dat terrein er
tussenin weliswaar benoemd en beschreven – in de vorm van een
oplossingsrichting: Business/IT-alignment.
Alignment doe je het beste met een scharnier. Een scharnier
laat beide bladen – business en IT – elk zoveel als mogelijk hun eigen gang
gaan. Daarbij richt elk blad zich op de eigen sterke kanten zonder het andere
blad uit het oog te verliezen.
En de scharnierpen…? Die
houdt de beide bladen gewoon bij elkaar.
Waar is het de business om te
doen? Om informatie met kraakheldere betekenis tot trefzekere actie. Van moment
tot volgende moment. Van situatie tot volgende situatie. Dat is het eerste
scharnierblad.
Dat betekent dat informatie
met het oog op situationeel kraakheldere betekenis moet worden gemodelleerd.
Dat is de scharnierpen.
En op basis van dergelijke
informatiemodellen bouwt en onderhoud IT haar systemen. Dat is het tweede
scharnierblad.
April 2015, 2015 © Jan van Til