Charme Offensief
Jan van Til
Hoe
kan een burger vertrouwen krijgen in haar overheid als diezelfde overheid haar
ziet als … klant? Overheid die de onderlinge verhoudingen zelf zó scheef trekt,
zet haar burgers op het verkeerde been, creëert verwarring en wekt daarmee
verwachtingen die niet waargemaakt kùnnen worden. Op die manier legt de
overheid niet alleen kiem voor gestaag groeiend wantrouwen; ze levert er in
hoogsteigen persoon ook nog eens vruchtbare voedingsbodem voor.
Tja,
hoe loop je zo’n achterstand-in-vertrouwen weer in? Alleen een grootscheeps en
persoonlijk charme offensief kan het tij voor het strandende overheidsschip nog
keren. Vertrouwen is een zaak van evenwichtige onderlinge verhoudingen!
Om
te beginnen sturen we de klant radicaal naar huis en stellen we vast dat we van
doen hebben met burgers. In moderne informatiemaatschappij draait het meer dan
ooit om burgers! Burgers, burgers en nog eens burgers. Had ik al gezegd dat het
in moderne informatiemaatschappij meer dan ooit om burgers draait? Burgers!
Burgers in al hun dynamische, veelkleurige enzovoort samenlevingsverbanden.
Bijvoorbeeld als inwoner, als asielzoeker, als zelfstandige, als medewerker in
bedrijf of … als overheidsdienaar.
Als
burger zijn we altijd burger te midden van onze médeburgers – ongeacht de
manier, hoedanigheid enzovoort waarop die medeburgers zich van moment tot
moment aan ons voordoen. Neemt u alstublieft even wat tijd voor uzelf om de
diepte van deze gedachte te doorvoelen.
Als
burgers hebben we plichten en rechten. Allemaal. In elke situatie. Dat geldt
dus ook de burger die zich in de onderlinge verhoudingen als overheidsdienaar
manifesteert. Het devies luidt: Denk Burger! Als iedere burger stelselmatig aan
zijn/haar situationele plichten gehoor geeft, komt iedere burger netzo
stelselmatig aan zijn/haar situationele trekken (rechten).
Vanuit
zo’n basis kan het charme offensief in volst vertrouwen losbarsten. Er is
enorme achterstand – en die móet worden ingelopen! Werp, met andere woorden,
als overheidsdienaren alle mogelijke charmes in de strijd om het vertrouwen van
de burger te herwinnen. Bedenk: wie vertrouwen van medeburgers wil winnen, moet
ermee beginnen alle vertrouwen aan medeburgers te geven!
In
onze moderne informatiesamenleving ontstaat en groeit onderling
burgervertrouwen als de overheid (lees: de burgers die zich manifesteren als
overheidsdienaren) infrastructurele voorzieningen treft die eraan bijdragen dat
haar burgers er blindelings op kunnen vertrouwen dat informatie over henzelf
gegarandeerd in vertrouwde handen blijft.
En
dan kunnen er al snel meters worden gemaakt! Begin dicht bij huis; begin bij de
Wet
Bescherming Persoonsgegevens. Neem die op de schop en regel – grondig – het
persoonlijk
eigendom van persoonsinformatie. Dàt geeft vervolgens op ongekend krachtige
wijze richting aan evenwichtige ontwikkeling van verhoudingen van alle burgers
in informatiemaatschappij. Neemt u alstublieft even wat tijd voor uzelf om de
diepte van deze gedachte te doorvoelen. Dat vergt wat leeswerk; zie het als uw
burgerplicht. Leeswerk dat loont: u komt erdoor tot uw (burger)recht! Hebt u
even tijd?
Maart
2009, 2009 © Jan van Til
Voorgaande
tekst is eveneens gepubliceerd op BurgerBlog.